Duurzaam. Hoe dan?

Duurzaam. Hoe dan?

Een duurzame website.

Duurzaam, een website? Het klinkt misschien wat vreemd, wij leggen je uit wat we daar mee bedoelen en hoe we dat realiseren.
Het internet verandert, techniek evolueert en de online bezoekers verwachten steeds meer van je website en je online communicatie in het algemeen. Je website moet flexibel zijn en aanpasbaar aan je wensen van nu en je de wensen in de toekomst.
Met een duurzame website bedoelen we een website die met je bedrijf mee groeit en evolueert met het internet.

Duurzaam = Langere levensduur

Duurzaam volgens van Dale:“weinig aan slijtage of bederf onderhevig” (Van Dale).
Een website die met je bedrijf mee groeit gaat eindeloos mee. Dat scheelt kosten. Het wiel hoeft niet elke drie jaar opnieuw uitgevonden te worden.
Veelal wordt een website weggegooid omdat we met een ander bureau in zee gaan, en hoppa alles moet opnieuw. Dat is jammer.
Laten we eens kijken naar de kosten van ‘Cradle to Grave’, de website van wieg tot het graf, dan zijn we veel beter af met een website die lang mee gaat.
Dus liever niet weggooien, en nieuw kopen maar ‘up-cycle’ en ‘re-cycle’, verleng de levensduur.

Wat is er nodig voor een duurzame website?

Een wendbaar proces en samenwerking 

Met een aantal van onze klanten hebben we een samenwerking, waarbij we van tijd tot tijd de website weer even tegen het licht houden; wat kan er beter, wat werkt wel wat werkt minder goed?

Op een testlocatie staat een kopie van hun website.  Daar kunnen we online wat uitproberen, voorstellen doen ter verbetering. Dit gebruiken we als een soort ‘playground’. Daarbij is het leuk om ideeën van het marketing team direct te kunnen implementeren. Andere content? No problem! Nieuwe huisstijl ? Fluitje van een cent. Nieuwe functionaliteit programmeren? Geen probleem! De duurzame website is gemaakt voor verandering.

Wat gaat er mis bij veel websites?

    • Er is geen content management systeem, waardoor elke kleine verandering via de web-bouwer geregeld moet worden.
    • Gebruikers kunnen niet overweg met het content management systeem.
    • Niemand voelt zich eindverantwoordelijk voor het functioneren van de website.
    • De doelen van de website zijn niet duidelijk gesteld waaraan de website zou moeten voldoen.
    • De website wordt niet getest met eindgebruikers, geen feedback.
    • Het budget om de website na oplevering te blijven verbeteren is niet vrijgemaakt.
    • ” Het is toch normaal om elke 2 á 3 jaar alles compleet te vernieuwen”.

Ook een duurzame website voor jouw bedrijf?
Maak een afspraak  en neem ook een kijkje op onze andere website: designlab.nl